- - ORSZÁGOS - - KÉKTÚRA ___________ index.html: Egy kaland Keresztül Magyarországon másfélmillió lépésben Országos Kéktúra Az Országos Kéktúra Magyarország északi tájain végighaladó, Írott-kőtől Hollóházáig tartó, folyamatos, jelzett turistaút. A hossza több mint 1100 km. Ez Magyarország és Európa első hosszútávú turistaútja, a Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúrával és az Alföldi Kéktúrával része az Országos Kékkörnek. Teljesítése semmilyen kötöttséggel nem jár, az útvonalat végigjárva a rendszeres sportoláson túl képet kaphatunk hazánk életéről, tájairól, megismerhetjük mindennapjait, lakóit, történelmét, föld- és vízrajzát, állatvilágát és természeti szépségeit. Az útvonalon a Magyar Természetjáró Szövetség létrehozott két jelvényszerző túramozgalmat: az Országos Kéktúrát, illetve a Gyermek Kéktúrát. Ezek teljesítése feltételekhez kötött. A Természetjáró elindult több úton Elindult a termeszetjaro.hu, a Magyar Természetjáró Szövetség (MTSZ) túra- és látnivaló-ajánló online szolgáltatása. Az oldalon az ország egész területét felölelő, részletes túraadatbázis mellett egy helyre gyűjtve találhatóak meg Magyarország legszebb természeti és kulturális értékei, valamint a túrázók számára fontos további hasznos információk, helyszínek adatai. A térképes online adatbázisban a rendszeres túrázókon kívül a hétvégi kirándulást tervezők, családdal, gyerekekkel útra kelők is megtalálhatják a nekik megfelelő célpontokat, útvonalakat. Kékinfó Hossz: 1164 km ​ Szakaszok: 27 db ​ Bélyegzőhelyek: 151 db ​ Szintemelkedés: 31.425 m ​ Szintcsökkenés: 31.980 m ​ Teljesítők száma (2018. 02. 28-ig): 6124 fő ______ turainfo.html: Az országos kéktúra útvonala Kékinfó Az Országos Kéktúra útvonala a Vas megyeiÍrott-kő és a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hollóháza között 1164,1 km hosszan jelzett turistaút. Az Országos Kéktúra célja, hogy a jelvényszerző túra résztvevői a rendszeres természetjárás során megismerjék hazánk természeti szépségeit, tájait, lakóinak életét, országunk történelmét, kulturális kincseit. Az Országos Kéktúra útvonala azon kék sáv jelzésű turistaút, amely a Vas megyei Írott-kőtől a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hollóházáig vezet. Hossza 1164,1 km. A tényleges túratáv, valamint a nyomvonal időnként elkerülhetetlen módosítások miatt változhat. Az új nyomvonal kijelölése vagy a nyomvonal megváltoztatása minden esetben a Magyar Természetjáró Szövetség joga és feladata. ______ szakaszok.html: Szakaszok A túramozgalom hossza: 1164,1 km Bélyegzőhelyek száma: 151 db A Vas megyei Írott-kő csúcsától a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hollóházáig kanyargó, mintegy 1160 kilométer hosszú, huszonhét szakaszra felosztott túraútvonal Magyarország 79 kistáját érinti. Az Országos Kéktúra nyomvonalának kialakítása az 1930-as évek elején vette kezdetét, s bár napjainkban is előfordulnak apróbb változások, érdemben közel hatvan esztendő múltán, a nyolcvanas évek végén fejeződött be. Az Országos Kékkör legemblematikusabb jelvényszerző túramozgalmának teljesítéséhez 151 különböző bélyegzőlenyomatot kell összegyűjteni. ________________________
Szakasz Végpontok (-tól, -ig) Táv (km) Szint (+/- m) Idő (óra : perc)
1. sz. túra Írott-kő – Sárvár vá. 69,5 +541/-1265 18:11'
2. sz. túra Sárvár vá. – Sümeg vá. 72,3 +553/-518 18:58'
3. sz. túra Sümeg vá. – Keszthely 43,8 +792/-836 12:11'
4. sz. túra Keszthely – Tapolca 27,0 +510/-509 7:35'
5. sz. túra Tapolca – Badacsonytördemic vá. 16,7 +477/-394 4:57'
6. sz. túra Badacsonytördemic vá. – Nagyvázsony 45,4 +1646/-1340 14:02'
7. sz. túra Nagyvázsony – Városlőd-Kislőd vá. 24,1 +603/-557 7:00'
8. sz. túra Városlőd-Kislőd vá. – Zirc vá. 41,0 +1128/-1045 12:03'
9. sz. túra Zirc vá. – Bodajk, Csókakő v.mh. 58,9 +1338/-1578 16:53'
10. sz. túra Bodajk, Csókakő v.mh. – Szárliget vá. 49,7 +1322/-1235 14:34'
11. sz. túra Szárliget vá. – Dorog vá. 65,1 +2000/-2098 19:32'
12. sz. túra Dorog vá. – Piliscsaba vá. 18,6 +504/-402 5:27'
13. sz. túra Piliscsaba vá. – Hűvösvölgy 20,9 +541/-529 6:07'
14. sz. túra Hűvösvölgy – Rozália téglagyár (Bécsi út) 14,2 +496/-602 3:45'
15. sz. túra Rozália téglagyár (Bécsi út) – Dobogó-kő 22,2 +1058/-486 7:17'
16. sz. túra Dobogó-kő – Visegrád, komp 24,2 +611/-1200 7:02'
17. sz. túra Nagymaros, komp – Nógrád 38,7 +1571/-1465 12:15'
18. sz. túra Nógrád – Becske 60,2 +1806/-1839 18:02'
19. sz. túra Becske – Mátraverebély v.mh. 69,6 +2047/-2087 20:43'
20. sz. túra Mátraverebély v.mh. – Mátraháza 27,6 +1303/-774 9:05'
21. sz. túra Mátraháza – Sirok v.mh. 21,6 +854/-1424 6:48'
22. sz. túra Sirok v.mh. – Szarvaskő vá. 19,9 +582/-512 5:55'
23. sz. túra Szarvaskő vá. – Putnok vá. 57,3 +2085/-2164 17:44'
24a. sz. túra Putnok vá. – Aggtelek 31,1 +672/-460 8:52'
24b. sz. túra Aggtelek – Bódvaszilas 31,4 +943/-1138 9:20'
25. sz. túra Bódvaszilas – Boldogkőváralja v.mh. 62,7 +1190/-1192 17:35'
26. sz. túra Boldogkőváralja v.mh. – Bányi-nyereg (Sátoraljaújhely) 51,6 +1580/-1557 15:39'
27. sz. túra Bányi-nyereg (Sátoraljaújhely) – Hollóháza 42,9 +1460/-1345 13:08'
Összesen: 1128,2 +30213/-30550 332:24'
_____________ tortenet.html: Szent István vándorlás 1938-ban Szent István király halálának 900. évfordulójára készült el az akkor még 910 km-es út, dr. Cholnoky Jenő – a Magyar Turista Egyesület elnöke – kezdeményezésére. Sümegtől a Nagy-Milicig a kék jelzést 10 év alatt (1928-1938) festették fel a Kinizsi Encián szakosztály turistái. 1937-ben a Magyar Turista Szövetség vándorgyűlésén, Bugacon született meg a határozat, hogy a Szövetség fennállásának 25. évfordulóját 1938-ban az Országos Kék út megnyitásával ünnepli meg. A nyitótúrát Szent István turistavándorlásnak keresztelték el. A mozgalom eredeti kiírása szerint ötévente tartottak volna jubileumi túrákat. Kéktúra a Lokomotív SE szervezésében Emléktábla az Országos Kéktúra megindításának 50. évfordulójára a Gyermekvasút Hűvösvölgy állomásán Kéktúra a Lokomotív SE szervezésében A második világháborút követően 1952-ben – az akkori „MHK (Munkára, harcra kész)” illetve az „Ismerd meg hazánkat” mozgalom keretében – keltették új életre a mozgalmat. A Budapesti Lokomotív Sportkör Természetjáró Szakosztálya – Bokody József, Forgó János, Thuróczy Lajos és dr. Vízkelety László kezdeményezésére – 1952 januárjában hirdette meg tagjai számára a Tapolcától Tolvaj-hegyig terjedő, összesen 25 szakaszra osztott, 852 km-es útvonalat. Egy évvel később jelent meg az első Kéktúra füzet, a Lokomotív Sportkör 12 oldalas kis kiadványa. Ugyanebben az évben adták át Horváth Józsefnek az első jelvényt a teljesítésért, és mára már több mint 4100-an birtokolják a híres, szabálytalan négyszög alakú, formájával a végtelenbe nyúló távolságot szimbolizáló jelvényt. Három évvel később jelent meg a már térképvázlatokkal is kiegészített második füzet. Országos Kéktúra 1961-re már valóban országos méretűvé vált a mozgalom, és megalakult a Magyar Természetbarát Szövetség (MTSZ) Kéktúra Bizottsága. 1964-ben, Thuróczy Lajos szerkesztésében, színes térképmelléklettel látott napvilágot a Sümegtől a Nagy-Milicig terjedő útvonal minden korábbinál részletesebb leírását magába foglaló kis kézikönyv, amely Az Országos Kéktúra útvonala mentén címet viselte. 1977-ben meghosszabbították az utat a Velem fölé magasodó, Kőszegi-hegység egyik magaslatán álló Szent Vid templomig. A túraútvonal nyugati végét egy emlékművel jelölték meg, amely ma is áll a templom mögött. Az évtized végén, 1979-ben Rockenbauer Pál a Magyar Televízió forgatócsoportjával vágott neki az útnak, s Másfélmillió lépés Magyarországon címmel forgatott úti filmjük mérföldkővé vált az Országos Kéktúra történetében. A vasfüggöny miatt az Írott-kő magyar oldalról nem volt látogatható – mint ahogy a hegység határsávba eső területei sem – egészen 1989-ig. A határsáv 1989-es megszűntével az útvonal új végpontja az Írott-kő kilátó lett. Az Országos Kékkör Rockenbauer Pál és csapata hét évvel később ismét útra kelt és az akkori nyugati végpontból elindultak dél felé, hogy maguk választotta úton előbb a „Dél-Dunántúli Kéktúra” nyugati végpontját, Kaposvárt, majd onnan ezen az úton végigmenve Szekszárdot érjék el „Még egymillió lépés” megtétele után. Ez a szakasz 1989-től vált a Kék út szerves részévé „Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúra” néven. Ezzel egy időben megszületett a terv az út további bővítésére, ismét egy film, a Rockenbauer Pál emlékének dedikált Kerekek és lépések kapcsán. 1992-ben felfestették Szekszárdtól Öttömösig a Bács-Kiskun megyei kék jelzést, a következő nagy egység, az Alföldi Kéktúra első szakaszát. A keleti megyék, így Csongrád megye is, egymás után csatlakoztak saját útvonalukkal, míg a Millecentenárium évére (1996) elkészült a hatalmas kör, összeért a Kék út nyugati és keleti vége, teljes egésszé formálva ezzel az Országos Kékkört. ______________________ belyegzofuzet.html: Országos kéktúra útvonalvázlat és igazolófüzet A teljesítők ebbe a hivatalos igazolófüzetbe, annak megfelelő helyére beütött bélyegzéssel és keltezéssel tudják igazolni az adott szakasz bejárását, így az OKT teljesítését. Az új igazolófüzet és útvonalvázlat az alábbiakat tartalmazza: ​ Az Országos Kéktúra ismertető kiírását a hozzá tartozó gyakori kérdésekkel, válaszokkal. ​ A Gyerekkéktúra kiírását. ​ A szerkesztés lezárásáig ismert OKT nyomvonalat és a hozzá tartozó bélyegzőhelyeket, útvonalvázlat formájában. ​ Az összesített és szakaszbontású adatokat: távolságokat, szintemelkedéseket és menetidőket. ​ Rövid ismertetőt a turistajelzésekről. ​ Névmutatót. ​ Jegyzeteléshez elegendő helyet. ​ A teljes útvonal széthajtható áttekintő térképét és magassági profilját.